Followers

Oct 6, 2015

Ayam masak paprik

Resepi ayam masak paprik versi aku

Oleh kerana si husband tak berapa suka mkn syur...so ak terpaksa ikut selera dia...dia pun x suka makan pedas...huhu
Cerewet sikit bab mkn laki aku ni..

Ok... Ni bahan2 yg aku buat

Ayam (dlm 4 -5 ketul potong dadu or kecik2)
2 ulas bawang putih(aku penyekkn)
1 labu bawanh merah - hiris nipis (kalau x suka mkn bawang,1/2 pun ok..
Cili masakan (cili besar merah) - hiris serong
Cili padi- aku penyek kn 7 biji je..nak pedas tambah la lagi..ni pun laki aku komplen pedas...
2 sudu makan cili kering yg di kisar
2 sudu sos cili
2 sudu sos tiram
Kalau nk gelap letak sikit kicap
Garam secukup rasa
Air masak 1 cup
2 helai Daun limau purut-aku carik2 je
Untuk sayur..korang letak la yg korg suka...
Oleh sbb laki ak ni x suka sgt mkn syur...so dy suh letak syur jagung kecik tu dan lobak merah...

Cara masak
Panaskn minyak sikit kat kuali..
Masak bawang putih hingga naik bau
Pastu masukkn cili kering yang d blender sampai pecah minyak
Masukkn semua bahan sos sampai naik minyak...
Masukkn ayam sampai dy kuar air atau dia separa masak.
Masukan air.tunggu sehingga mendidih then letak garam...nk sedap tambah gula sikit...
Biar sehingga ayam kelihatan empuk n air mendidih letak bahan2 yg di hiris tadi(termasuk sayur n cili)
Biarkn ia sampai empuk..nk pekat biar mendidih lama...klo nk byk kuah tambah air... Then da siap

Hah senang kan resepi ni? 

Yg penting dia kata sedap...ni gambar yg da siap...hehehe aku x rajin nk potong cantik2...ak potong kasar je...

Kalau korang rajin..korang potong la cantik2..aku xde masa...ada anak kecik yg x reti duk diam...
Selamat mencuba


No comments:

Post a Comment