Followers

Oct 8, 2015

anak menangis malam

assalamualikum semua

u all semua sihat?
ni nak cerita sikit tentang anak...mungkin ank u all pun selalu terjadi...

cerita malam tadi, 2 hari anak aku ni asyik mengamuk merengek x reti duk diam...semua salah..asyik nk marah...bg susu nangis..tidurkan nangis, salin pampers nangis....peluk nangis...nyanyi untuk dia nangis...dia jadi banyak hal...memang tak tidur la aku d buatnya..nk suh si husband jaga..aku x sampai hati la pulak..yela dia kan kerja..aku kan tengah cuti...sian pulak tengok dy macam letih...

aku pun buatla segala cara untuk diamkan dia..dia tdur kejap2 je...5 hingga 10 minit then nangis lagi....nasib la ak ni blh thn juga penyabar nya..lo org yang panas baran..mau tak kne hempuk budak ni..hahaha

tadi saja cari info kenapa ank usia 2 hingga 3 bulan asyik nangis... bukan apa, ank aku ni selalunya x menyusahkan kalau nak jaga..bukan jenis manja..bukan jenis banyak ragam...senang je nak jaga dia...bila dia bangun pagi, bawa dia becakap..bg dy segar sikit...bawa bemain pastu bg mandi..mandi guna air npaip je..x yah susah2 masak air panas...tapi rasa la air tu dulu..kalau da rasa nya sejuk gila tu agak2 la...budak kecik ni bdn nye cepat sejuk..kita panggil hypothermia...kira nya suhu badan menurun terlalu cepat..lbih kurang gitu la...da mandikan dia pakai baju bedak bagai2...bawa lagi dia bemain...dia syok org layan dia..jap lg dia akan membebel dengan bahasa yang dia fhm...kita layan je la...lepas bawa bemain...bagi susu then x yah susah2 kompom tdo...

tapi kali ni banyak hal...semua x nak...rupanya dia sedang mengalih bulan...maksudnya peralihan bulan...dia nak membesar..biasanya akan berlaku ketika usia bayi melonjak dari 2 ke 3 bulan...berlangsung selama 2-3 hari tapi kadang2 sehingga seminggu...hah menghadap la kita ye dia merengek2...

tapi hari ni aku tengok dia da jadi mcm biasa semula...lepas mandi semua, dia pun tido...senangla nak update blog ni...hari ni aku sibuk sikit mengemas rumah..maklumlah, hari isnin ni nak start kerja da...kena la kemas habis..da keje nanti xde masa pulak nak mengemas...

ok la ye...kalau ada sesape yang lebih tahu mengenai peralihan bulan ni atau ada pengalaman, tinggalkan d ruangan komen...blh kita kongsi2..

assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment